top of page

על הצלחה ושפע

ד"ר שלי רווה

  • תמונת הסופר/תDr. Shelly Rave

גרים בחו"ל- חולמים או מגשימים?

האם ישראלים שגרים בחו"ל שמחים על המעבר והבחירה לגור בארץ זרה ורחוקה? ד"ר שלי רווה מנהלת מרכז ייחודי לליווי ישראלים הגרים בחו"ל המסייע להם להתקדם ברמה האישית, כלכלית וזוגית לעבר מטרות חדשות. היא משתפת: "גברים שגרים בחו"ל חווים חוויה שונה לגמרי מנשים החיות בחו"ל. מרבית הנשים הישראליות שגרות בחו"ל מרגישות שאם הן היו בישראל הן היו מגשימות את עצמן באופן הרבה יותר משמעותי ושהן לא מנצלות את הפוטנציאל האישי. לעומתן, מרבית הגברים הישראלים שגרים בחו"ל שמחים על המעבר, פוטנציאל ההשתכרות שלהם גבוה והם מדווחים שרמת המחייה שלהם שווה את מחיר הריחוק. עם זאת גם הגברים וגם הנשים היו שמחים להגשים את החלום לשמם הם עברו ובמקרים רבים נתקלים בקשיים דומים". ד"ר רווה גרה בסן פרנסיסקו והמרכז שהקימה מסייע לישראלים שגרים בחול להגשים את החלום.


לקפוץ או לא לקפוץ?

"טסתי לניו זילנד לפני כמה שנים, ובצורה לא מתוכננת מצאתי את עצמי באתר בנג'י מדהים שבנוי על אחד הגשרים היפים בעולם ולמרגלותיו היה נהר כחול זורם בעוצמה חזקה. חשבתי לעצמי שלקפוץ בנג'י זה כמו להגשים חלום. מנחים אותנו שני גורמים עיקריים: מצד אחד הפחד, ומצד שני הרצון לחוות... אז מה לבחור?"


האם אתם גרים בחו"ל ומרגישים שאתם לא ממש מגשימים את החלום?.. רבים מאיתנו חושבים שאנחנו לא מצליחים להשיג את המטרות שלנו בגלל שאין לנו מספיק ידע, ניסיון או כשרון או שאין לנו את השפה המקומית (לרוב אנגלית) ברמה גבוהה מספיק. אבל האמת היא שלא צריך הרבה בשביל להצליח בגדול. ההצלחה תלויה בשני גורמים בלבד: תעוזה והתמדה.

לכולנו אותם פחדים וחששות

פגשתי מאות אנשים כישרוניים ובעלי ניסיון שלא מעיזים לקחת סיכונים, ודוחים את החלום ולא בגלל הסיבות שהם מנו. הסיבה העיקרית שאנחנו נוטים לדחות חלומות זה פשוט 'פחד'. לכולנו יש אותם פחדים וחששות: אנחנו מפחדים לטעות, מפחדים להיכשל, מפחדים להתאכזב, מפחדים לטעות ומפחדים מלכאוב.

אז מה מניע אותנו? ומתי כן נסכים להשיג את המטרות ולהגשים את החלום?

היינו רוצים לחשוב שאנחנו אנשים שנוהגים בהיגיון, אך לצערנו זה ממש לא נכון. מחקרים מראים שאנשים מונעים מרגשות ותחושות ושאנחנו לא אנשים ראציונליים כפי שהיינו רוצים לחשוב על עצמנו.

המנעות מתחושת הכישלון

אנחנו מוכנים לשלם מחירים גבוהים רק כדי שלא נרגיש אי-נוחות, ונמנע מתחושת אכזבה. אנחנו נסכים לשלם מחירים גבוהים כדי להמנע מתחושת הכשלון. לכן אנחנו לא ניקח סיכונים ולא נמהר לדחוף את עצמינו לאזור שיפחיד אותנו. להיפך, כדי לשמור על עצמנו, בצורה אינסטקטיבית נבחר להשאר במרחב מוגן ובמקום בטוח.

"מרחב בטוח" או הרגל גרוע?

מקומות שמורים שלא תמיד טובים לנו יכולים להיות בכל מיני תחומי חיים. למשל, להשאר בזוגיות שלא טובה לנו אבל הפחד להיות לבד משתק אותנו מלעשות את השינוי... תחום נוסף שפוגש רבים מאיתנו הוא התעסוקה שלנו. אנחנו יכולים למצוא את עצמנו עובדים בעבודה שלא ראוייה לשכר או ליכולות שלנו ונהסס לעשות שינוי בגלל הפחד להכשל או להתאכזב. כך אנחנו עלולים למצוא את עצמנו באותה עבודה במשך שנים למרות שאנחנו לא מרוצים מהתנאים ולא מתפתחים, אבל הפחד משינוי ינהל אותנו וישאיר אותנו באותם מקומות נמוכים.

ישנם מקרים רבים בהם אנחנו נעשה הכל כדי לא להפגע וכך נמצא את עצמינו בלי זוגיות או בלי עבודה רק כדי לא לטעות ולא ולהתאכזב, ונסכים לשלם את מחיר החרטה מאשר את מחיר הניסוי והטעייה.

זהירות, סכנה!

כיצד המערכת של הפחד שלנו עובדת? המוח שלנו מחפש סכנות ואומר לגוף 'הי, יש שם סכנה, זוז משם' וכאשר אנחנו נבהלים, הגוף מתכווץ ואנחנו נמנעים מלהתקדם. המוח שלנו תמיד עובד עבורנו ומחפש סכנות גם אם הן לא קיימות, רק כדי להשאיר אותנו ערניים ודרוכים. זאת הסיבה שאנחנו מתוחים לא תמיד כשיש סיבה, ועלולים לחשוש מדברים שטרם קרו, או להיות עסוקים בדאגות עתידיות שלרב הן מחשבות דימיוניות על דברים שעלולים לקרות בעתיד, אך למעשה לא יקרו לעולם.

מי שמעז יצליח!

להסתכן זה בדיוק ההיפך מלחפש את המקום המוגן והבטוח… אינסטיקט שלנו ירצה לשמור עלינו ולמנוע מאיתנו להסתכן. כדי שנסכים להסתכן אנחנו צריכים לפעול בניגוד לרגשות שלנו, לפעול ההיפך מהרגש ובצורה שכלתנית. כדי שנסתכן המוח שלנו מורה לנו לפעול נגד הזרם, ולדחוף אותנו לאזור הסכנה, בניגוד לאופן שהוא מתוכנת לפעול.



מה אתם - שכלתניים או ריגשיים?

כדי שנפעל בצורה הגיונית ולא ניתן למערכת הריגשית לנהל אותנו אנחנו צריכים להיות מאוד מודעים למטרה שלנו ולתוצאה שאנחנו רוצים להשיג. אם אנחנו יודעים בצורה מאוד ברורה מה המטרה ועינינו נשואות לעברה, נצליח להתעלם מהפחדים הקיימים והתוצאה תהיה לנגד עינינו. אם אנחנו נבחר להסתכל על הדרך נגלה המון בעיות ואתגרים ומה שינהל אותנו זה הפחדים והחששות.

אם לא נסתכן אז לא נתקדם. מה עושים?

אם כל הזמן נשאף להיות מוגנים נמצא את עצמינו דורכים במקום ותקועים. הדרך היחידה להתקדם זה לקחת סיכונים כדי להתקדם לדבר הבא. לשם כך אנו זקוקים לשני גורמים בלבד:

תעוזה והתמדה. אם נסכים לקחת סיכום ולהעז, נוכל להתקדם, ואם נתמיד בדרך שתכלול עליות ומורדות, לא נרים ידיים ונצליח להשיג את המטרה.

רוצים להתקדם לדבר הבא? רוצים לצאת מהתקיעוּת?

הסכימו לצאת מאזור הנוחות ולהעז לטעות, להעז להכשל, להעז להתאכזב, כדי שתוכלו להתקדם! בדרך זִכרו שהדרך לא תמיד סלולה בעלייה מתמדת… יש גם ירידות, אבל אם תתמידו ותנסו, תהנו מתחושת הסיפוק של השגת היעדים והגשמת החלומות.

עד כמה אתם מוכנים להסתכן כדי להתקדם?

רק מי שמוכן לקחת סיכונים - יגשים חלומות.

שלכם באהבה,

ד"ר שלי רווה-

מנטורית למערכות יחסים ושפע כלכלי



147 צפיות
bottom of page